ADEMOEFENINGEN VOOR THUIS

HOE GAAT DE VERBONDEN ADEMHALING?

Je adem gaat via je mond in en uit. We focussen bij een verbonden ademhaling op het inademen, deze adem is vol en laten we tot diep onder in onze buik binnen komen. De uitadem is niet meer dan een zachte korte ontspanning. Je kunt bij de in ademhaling, die twee keer zo lang mag zijn als de uitademhaling, visualiseren dat je een ballon in je buik aan het opblazen ben. Bij je uitadem laat je deze volle ballon in één keer leeglopen. We verbinden daarbij onze in en uitademhaling, dat wil zeggen dat we geen pauzes laten ontstaan tussen in en uit en in één flow doorgaan met ademen. Let er bij je uitademhaling op dat je niet gaat blazen met je mond, de lucht mag moeiteloos naar buiten komen.

WAAROM?

Om je systeem te openen, om je lichaam en geest in balans te brengen, om jezelf toe te staan te voelen, om onszelf te ontdoen van onnodige ballast. Om aanwezig te zijn met wat er in ons leeft.

HOELANG?

Minimaal 10 en maximaal 15 minuten per keer, zorg dat je na je verbonden ademhalingsoefening 5 minuten rust neemt.  Maximaal twee keer per dag. Hou deze oefening minimaal een weel vol om de effecten echt te gaan voelen.

WANNEER?

Het kan gedurende de hele dag maar bij voorkeur na het opstaan of net voor het naar bed gaan, om je dag in verbinding te starten of af te sluiten.

IN WELKE POSITIE?

Zorg dat je comfortabel ligt of zit, bijvoorbeeld in kleermakerszit. Je kunt de oefening beter niet in bed doen gezien je associatie met slapen.

NOTES:

Laat jezelf niet aanleiden, blijf in het moment en blijf bij je adem. Komen er gedachtes voorbij, adem ze in en ga weer met je volle aandacht naar je adem. 

Als het ondersteunend voor je werkt kun je een playlist van 15 minuten maken. Op deze manier weet je ook wanneer je tijd erop zit. Als een wekker beter voor je werkt is dit natuurlijk prima!

‘VAN BINNEN NAAR BUITEN, WAT VAN BINNEN LEEFT EN NAAR BUITEN MAG KOMEN’  – Stephen Monné